Frågor & Svar

Hittar du inte svaret på din fråga?
Så är du alltid varmt välkommen att kontakta oss.

  • Mejl: Vi svarar på mejl helgfria vardagar, inom 24 timmar.
  • Garanti: 2 år på alla varor.
  • Leveranstid: 1-3 vardagar.
    - Vissa produkter har leveranstid 6-8 vardagar.
    - Leveranstiden står på varje produkt.
  • Öppet köp: 60 dagar.
  • Fri frakt: Från 999 kr. (Gäller leverans till ombud).
  • Frakt: 
    - 49 kr varuvärde upp till 300 kr. (Schenker, Postnord).
    - 59 kr varuvärde upp till 300 kr. (Instabox).
    - 59 kr varuvärde mellan 300 kr och 999 kr. (Schenker).
    - 69 kr varuvärde mellan 300 kr och 999 kr. (Instabox, Postnord).
    - Fri frakt varuvärde över 999 kr.
  • Hemleverans Instabox: 89 kr. (gäller endast vissa postnumner).
  • Hemleverans Postnord: 129 kr.
  • Expresshantering: 99 kr. (välj detta så går din beställning före i kön).
  • Retur: 
    - Varubrev och mindre paket: 79 kr.
    - Skrymmande gods exempel elfordon: 199 kr.
    - Palleveranser som skickas hem: Fråga för offert.
    - Retursedel skapas via formulär.

Öppettider kundtjänst

- Måndag-fredag: 08.00 - 16.00
- Lunchstängt: 11.30 - 12.15

Leverans och Frakt

Leveranstid
Beställ innan kl 13.00, så skickar vi samma dag. Leveranstiden är 1-3 vardagar (vissa leksaker har 6-8 vardagar).

(2023-12-05 just nu är det något längre leveranstid än normalt pga. av juletider. Därför gäller just nu inte "beställ innan kl 13.00 så skickas beställning samma dag. Just nu är leveranstiden ca 1-3 arbetsdagar)

Kan man välja utlämningsställe?
Jajamen! I kassan du väljer vart du vill ha din beställning skickad. Snabbt, smidigt och bekvämt.
Val av utlämningsställe gäller på produkter med leveranstid 1-3 vardagar.

Har ni allt på eget lager?
Produkter med leveranstid på 1-3 vardagar skickas direkt från vårt egna lager i Anderstorp.
Produkter med 6-8 vardagar skickas från externt lager.
Detta för att kunna ger dig den bästa och snabbaste leveransen.

När skickar ni min beställning?
Vi skickar alltid så fort vi bara kan. Beställer du innan klockan 13.00 på vardagar så skickar vi din beställning samma dag.
Är det väldigt mycket paket som ska skickas, så kan det ibland bli så att vi skickar din beställning dagen efter.

Vad är expressbeställning i kassan?
Om du vill att vi ska prioritera din beställning och skicka den extra snabbt, så kan du välja expressbeställning i kassan.
Det kostar 99 kr inkl.moms.

Vad kostar frakten?

Fri frakt: Från 999 kr. (Gäller leverans till ombud).

Frakt: 
- 49 kr varuvärde upp till 300 kr. (Schenker, Postnord).
- 59 kr varuvärde upp till 300 kr. (Instabox).
- 59 kr varuvärde mellan 300 kr och 999 kr. (Schenker).
- 69 kr varuvärde mellan 300 kr och 999 kr. (Instabox, Postnord).
- Fri frakt varuvärde över 999 kr.
Hemleverans Instabox: 89 kr. (gäller endast vissa postnumner).
Hemleverans Postnord: 129 kr..


Får jag paketet i brevlådan eller hamnar paketet på ett utlämningsställe?
Om ditt paket är litet och får plats i en brevlåda, så kommer du få ditt paket i din brevlåda.
Om ditt paket är för stort för brevlådan, så skickas det till det utlämningsställe du vald i kassan.

Vilka transportörer levererar min beställning?
Du kan välja mellan DB Schenker, Postnord eller Instabox i kassan. 
Produkter med leveranstid 6-8 vardagar kan komma att levereras av andra transportörer.


Vill du skicka tillbaka din beställning?

Det är enkelt!

  1. Klicka på denna länk så kommer du till vårt returformulär.
  2. Fyll i formuläret och en QR-kod skickas via sms/e-post till dig.
  3. Lägg varan i originalförpackningen och packa väl så innehållet inte skadas i transporten.
  4. Visa upp qr-koden för ditt postombud som skriver ut returetiketten.
  5. Lämna därefter in paketet hos ditt ombud.

Adress till vårt returformulär: https://myreturns.postnord.com/leksakscity001



Enligt lag länkar vi till konsumentverket.
Här kan du använda konsumentverkets ångerblankett, klicka här.
Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss om du vill ha hjälp med din retur.

Hur gör jag för att skicka tillbaka min beställning?

Om du ångrar ditt köp så kan du enkelt skickas tillbaka din beställning, eller delar av den, genom att använda din retursedel.
Packa din produkt väl så den inte skadas i transporten.
Så fort din retur inkommit och registrerats så återbetalas ditt belopp via Svea inom 3 dagar.
Kund ska meddela om ånger inom 14 dagar efter mottagande av leverans, eller vid delleverans, när sista varan är levererad.
Därefter har kunden 14 dagars frist på sig att returnera varan.

Kan jag ångra mitt köp?
Javisst, inga problem alls. Du har 60 dagars öppet köp även vid bruten förpackning. Förpackningen och produkten får inte vara skadade.
Du måste skicka tillbaka din produkt i originalkartongen, så vi kan sälja den vidare till en annan kund.

Hur gör jag för att avbryta min beställning?
Om vi inte hunnit skicka din beställning, så kan vi självklart avbryta din beställning. Kontakta oss så fort du vill avbeställa. Har vi redan hunnit skicka din beställning, så kan du använda din retursedel.

Kostnad för retur
Om du väljer att använda dig av vår returfraktsedel, gäller följande kostnader enligt nedan. Returkostnaden debiteras när vi gör din återbetalning vi Svea. Frakten är förbetald av oss, du behöver inte betala då du lämnar paketet på ombudet. 
- Varubrev och mindre paket: 79 kr. 
- Skrymmande gods som tex. elbilar, eltraktorer, elfyrhjulingar, stora leksakskök mm.: 199 kr.



Beställning och Betalning

Hur hittar jag min ordersatus?
Du får ett mejl och ett sms då du beställer av oss. I det mejlett hittar du en länk till din orderstatus.
Du kan även logga in för att följa din beställning logga in här för att följa din orderstatus.

Hur vet jag om min beställning har gått igenom?
Du får en orderbekräftelse till din mail. Har du inte fått en orderbekräftelse så kan det bero på att du stavat din e-postadress fel.
Kontakta då oss så hjälper vi dig. Orderbekräftelsen kan också ha hamnat i din skräpkorg i mailen, så kolla där med.

Hur gör jag om den produkt jag vill beställa tillfälligt är slut i lager?
Om en produkt är slut i lager, så går den inte att beställa. Du kan bevaka produkten och få ett mail då den inkommer igen. Bara fyll i din e-postadress vid produkten, så skickar vi dig ett mail då den inkommit igen.

Var är min faktura från Svea?
Fakturan skickas till den e-postadress du angav vid beställning. Titta i din mail och även i skräppost - mappen, den kan ha hamnat där via spamfiltret.
Hittar du inte din faktura så kontakta Svea och de hjälper dig vidare. Gå till Svea här.

Hur länge vara ett kampanjpris på en produkt?
Det står på produkten när kampanjen går ut. Kampanjpriser går upp och ner kontinuerligt.

Hur får jag kvitto?
Ditt kvitto för garanti är den orderbekräftelse som skickas till din e-post i samband med beställning.

Hur kan man betala?
Du betalar med Svea Checkout. Där kan du välja mellan faktura, konto, kort, banköverföring eller Direktbetalning.

Kan jag beställa om jag bor utomlands?
Nej, det går tyvärr inte. Vi skickar just nu bara inom  Sverige.

Måste jag vara över 18 år för att handla?
Ja, man måste ha fyllt 18 år för att handla utan målsmans tillstånd.

Varför fungerar inte rabattkoden jag har?
När du anger din rabattkod i kassan så är det viktigt att du skiljer på små och stora bokstäver. Om du hittat en rabattkod på internet, tex. på en rabattsajt.
Så kan vi inte garantera att den fungerar, detta för att dessa rabattsajter uppdaterar inte alltid rabattkoderna som de ska.
Har du hittat en rabattkod någonstans, som inte är direkt från Leksakscity och den inte fungerar, så kan vi inte ge dig rabatt.

Är det tryggt att handla hos er?
Ja det är det. Svea använder sig av SSl (Secure Socket Layer) vilket innebär att alla betalningar som görs på Leksakscity är krypterade.
Detta gör att Lekakscity inte har tillgång till några kortuppgifter eller annan känslig information. Vid fler frågor om SSL så kontakta Svea .
Leksakscity Sverige AB garanterar att dina personuppgifter stannar hos oss och säljs inte eller ges inte ut till tredje part.

 

Reklamation

Vad gör jag om min produkt var sönder då jag fick den?
Skicka inte tillbaka en felaktig produkt till oss, innan du pratat med oss.
Ni som kund har 3 års reklamationsrätt.
Reklamation rapporteras så snart felet borde ha upptäckts. 2 månader anses som skälig tid för upptäckt av skada/defekt.

Kontakta oss direkt och berätta vad som hänt och felet på din produkt. När du kontaktar oss så bifoga gärna bilder och en text som beskriver vad som är felet.
En transportskadad produkt ska anmälas till Leksakscity inom 2 månader från den dagen du fick din beställning, detta för att godkänna skadan och ge dig en ersättning.
En ersättning kan bestå av att få en ny produkt, få hela beloppet återbetalt eller få delar av beloppet återbetalt. Det beror på vad vi kommer överens om.

Vad gör jag om det saknas en produkt i mitt paket?
Oj, då har något blivit felpackat här. Ursäkta oss för det. Kontakta oss och berätta vad som saknas, så ska vi hjälpa dig.
Dock är det väldigt sällan en produkt saknas, för att alla beställningar kontrolleras av två personer vid två olika tillfällen.

 

Ändra beställning

Kan man ändra sin beställning?
Kontakta oss så fort du kan och ange ditt ordernummer, så ska vi hjälpa dig att ändra din beställning.

 

Produkter

Finns produkten i lager?
Om du kan lägga produkten i varukorgen, så finns den i i lager.
Finns en produkt inte i lager just nu, så står det på produkten.
Om en produkt inte finns i lager, så kan du fylla i din e-postadress, när produkten inkommer i lager så får du ett mail från oss.

Jag hittar inte den leksak jag letar efter?
Vi förnyar vårt sortiment kontinuerligt. Berätta gärna vad du söker för leksak, så hoppas vi att vi kan ta in den till vårt lager.
Skriv vilken leksak du letar efter, här.

Varför står det att en produkt har utgått?
Om du hittat en produkt där det står att den utgått, så är den tyvärr slutsåld och kommer just nu inte tillbaka till vårt lager.
Det brukar ofta finnas liknande produkter som ersätter de som utgått.

Har ni fler produkter än de som ni visar på Leksakscity.se?
De produkter som visas i e-butiken, det är de produkterna vi har att erbjuda. Vi tar dock in nya produkter löpande, så håll utkik :-)

Finns det en katalog med Leksakscitys produkter?
Nej, tyvärr inte i dagsläget. Men vem vet, kanske vi tar fram en katalog eller en mindre broschyr någon gång i framtiden.


 

Övriga frågor

Kan ni sponsra mig?
Kanske. Ibland kanske vi sponsrar en organisation eller liknande. Vi sponsrar dock inte privatpersoner eller företag som vill ha gratis produkter för skoj skull. Kontakta oss för diskussion.

Hur gör jag för att inte få ert nyhetsbrev mer?
I varje nyhetsbrev finns det en länk längst ner. Klicka på den länken och fyll i din e-postadress, om du inte vill ha nyhetsbrevet längre.

Vilka startade Leksakscity?
Det var Anders Bengtson, Håkan Hultgren och Jesper Richardsson som startade Leksakscity 2017.
Du kan läsa om vår historia här.

Kan jag använda era bilder?
Det brukar gå bra, kontakta oss innan bara och säg vad du ska använda bilden till.

Var ligger Leksakscity?
Leksakscitys lager och kontor ligger i Anderstorp i Jönköpings län.

Har Leksakscity några fysiska butiker?
Nej, i dagsläget har vi inte det. Men i framtiden kanske vi startar upp fysiska butiker, vem vet :)