Köpvillkor

Varmt välkommen till Leksakscity.se!
På Leksakscity.se är vi helt öppna med alla villkor och vad som gäller. Vi gör allt för att det ska vara så enkelt och bra som möjligt för dig som kund. Inga överraskningar helt enkelt då du handlar hos oss. Fullständiga köpvillkor hittar du nedan.

  • Mejl: Vi svarar på mejl helgfria vardagar, inom 24 timmar.
  • Garanti: 2 år på alla varor.
  • Leveranstid: 1-3 vardagar.
    - Vissa produkter har leveranstid 6-8 vardagar.
    - Leveranstiden står på varje produkt.
  • Öppet köp: 60 dagar.
  • Frakt: 59 kr.
  • Hemleverans Instabox: 89 kr. (gäller endast vissa postnumner).
  • Hemleverans Postnord: 129 kr.
  • Expresshantering: 100 kr. (vi prioriterar din beställning).
  • Retur: 
    - Varubrev och mindre paket: 79 kr.
    - Skrymmande gods exempel, elfordon: 199 kr.
    - Palleveranser som skickas hem: Fråga för offert.
    - Retursedel bifogas tillsammans med leverans.

 

Öppettider kundtjänst

- Måndag-fredag: 08.00 - 16.30.
- Lunchstängt: 11.30 - 12.00.
- Rast: 09.00 - 09.15 och 15.00 - 15.15.

Outlöst paket

Om du inte hämtar ut ditt paket inom 7 dagar så kommer det att skickas tillbaka till oss. Outlösta paket är en kostnad för Leksakscity, vi har kostnader för att packa din beställning, frakt till dig, frakt tillbaka och en kostnad för att packa upp ditt paket igen. Därför får du betala 299 kr för ett outlöst paket. När paket kommer tillbaka till oss, så frågar vi dig om du vill ha det skickat igen. Vill du det så kostar det 299 kr plus frakt. Vill du inte ha paketet skickat igen så återbetalar vi dig ditt belopp, förutom 299 kr i avgift för outlöst paket.

 

Ångerrätt och öppet köp

Enligt lag är det 14 dagars ångerrätt, men vi ger dig 60 dagar :). När du öppnar förpackningen se till att vara försiktig så du inte skadar paket onödigt mycket, för då kan vi återanvända förpackningen. Om produkten har skadats på något sätt så har ordinarie säljvärde minskat och då har Leksakscity rätt att dra av det minskade värdet på det belopp som ska returneras till dig som konsument. Kund ska meddela om ånger inom 14 dagar enligt lag efter mottagande av leverans, eller vid delleverans, när sista varan är levererad. Därefter har kunden 14 dagars frist på sig att returnera varan. Men som sagt, hos Lekakscity har du 60 dagars ångerrätt :)

Här kan du använda konsumentverkets ångerblankett, klicka här. Det går även bra att ladda ned blanketten direkt via vår sida, klicka här.

För att reklamera ett köp ber vi dig kontakta oss antingen via e-post, hej@leksakscity.se. Vill du hellre ringa oss går det bra via telefonnummer 0371-22 22 00


Vid retur av beställning

Det är enkelt att skicka tillbaka en produkt till Leksakscity.

Det är enkelt!

  1. Tillsammans med din beställning bifogas en förbetald returfraktsedel.
  2. Lägg varan i originalförpackningen och packa väl så innehållet inte skadas i transporten.
  3. Klistra retursedeln på ditt paket.
  4. Lämna därefter in paketet hos ditt ombud.

Kostnad för retur
Du behöver inte betala då du lämnar paketet på ombudet.
Returkostnaden debiteras när vi gör din återbetalning vi Klarna.
Om du väljer att använda dig av vår returfraktsedel gäller kostnader enligt nedan.

  • Varubrev och mindre paket: 79 kr.
  • Skrymmande gods som tex. elbilar, eltraktorer, elfyrhjulingar, stora leksakskök mm.: 199 kr.
  • Palleveranser som skickas hem: Fråga för offert.

Återbetalning - tidsfrist
Konsumenten har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då företaget mottagit meddelandet. Kunden kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess kunden har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.

Återbetalning - villkor
Återbetalning ska ske med samma betalningssätt som vid köpet. Hela beloppet ska återbetalas, inklusive frakt, skatt och avgifter. Returfrakt står konsument för. Undantag ska informeras gällande återbetalning vid ångerrätt, returrätt och återbetalning av fraktkostnader. Om du handlat hos oss med ett presentkort så får du ett nytt presentkort med samma värde, du kan inte få pengarna tillbaka.

Vissa produkter kan inte returneras
En del produkter kan inte skickas tillbaka som tex. hygienprodukter, mat, använd leklera.

Returadress
Om du väljer att inte använda retursedeln via Unifaun. Kan du skicka tillbaka din beställning till följande returadress.

Leksakscity Sverige AB
Idrottsvägen 2
334 33 Anderstorp

Tänk på att paketet måste levereras till vår adress. Paket som skickas via paketombud kan tyvärr inte hämtas ut utan kommer returneras till avsändaren.
 


Öppet köp 60 dagar

Vi skriver det en gång till, för att vara extra tydliga :) På Leksakscity.se erbjuder 60 dagars öppet köp, även vid bruten förpackning, det kan vara så att det krävs att förpackningen bryts för att du ska kunna testa din produkt. När du öppnar förpackningen se till att vara försiktig så du inte skadar paket onödigt mycket, för då kan vi återanvända förpackningen. Om produkten har skadats på något sätt så har ordinarie säljvärde minskat och då har Leksakscity rätt att dra av det minskade värdet på det belopp som ska returneras till dig som konsument. 


Reklamation

3 års reklamtionsrätt
Du som kund har 3 års reklamationsrätt.
Reklamation rapporteras så snart felet borde ha upptäckts. 2 månader anses som skälig tid för upptäckt av skada/defekt.
Om du önskar reklamera en vara kontakta oss via e-post, hej@leksakscity.se eller telefon 0371 - 22 22 00.

Vad gör jag om min produkt var sönder då jag fick den?
Vid godkänd reklamation så återbetalar Leksakscity hela beloppet, inklusive frakt, skatt och avgifter.
Skicka inte tillbaka en felaktig produkt till oss, innan du pratat med oss.
Kontakta oss direkt och berätta vad som hänt och felet på din produkt. När du kontaktar oss så bifoga gärna bilder och en text som beskriver vad som är felet.
En transportskadad produkt ska anmälas till Leksakscity inom 2 månader från den dagen du fick din beställning, detta för att godkänna skadan och ge dig en ersättning.
En ersättning kan bestå av att få en ny produkt, få hela beloppet återbetalt eller få delar av beloppet återbetalt. Det beror på vad vi kommer överens om.

Vad gör jag om det saknas en produkt i mitt paket?
Kontakta oss och berätta vad som saknas, så ska vi hjälpa dig.
Dock är det väldigt sällan en produkt saknas, för att alla beställningar kontrolleras av två personer vid två olika tillfällen.

Returfrakt vid reklamation
Leksakscity betalar returfrakten vid en eventuell retur av en produkt på grund av reklamation. Vid en eventuell tvist följer Leksakscity Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Vid en tvist kan du gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma sida för tvistlösning som prövar tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel. Vid en nationell tvist hänvisar vi i första hand till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 10123 Stockholm
Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att produkten fungerar.

Meddela Leksakscity - Din reklamation inom 2 månader
Du som kund ska inom 2 månader efter att felet upptäckts, reklamera detta till Leksakscity.


Återbetalning vid reklamation
Återbetalning ska ske inom skälig tid, utan onödigt dröjsmål.


 

Fraktkostnad och Leverans

Du kan välja fraktsätt i kassan. Du kan välja mellan DHL och PostNord. Mindre beställningar som väger under 500 gram kan skickas som varubrev direkt till din postlåda. Vi använder oss av två olika frakter. Frakt till ombud kostar 79 kr.
 

  • Fri frakt: Från 999 kr. (Gäller leverans till ombud).
  • Frakt till postlåda/varubrev: 59 kr.
  • Frakt till ombud: 79 kr.
  • Hemleverans: 99 kr till 129 kr.
  • Expresshantering: 99 kr.
  • Retur:
    - Varubrev och mindre paket: 79 kr.
    - Skrymmande gods: 199 kr.
    - Retursedel för utskrift skickas till din e-post.
     


Beställ innan kl. 13.00

Beställningar som kommer in före kl 13.00 på vardagar skickas samma dag.
Detta gäller produkter med leveranstid 1-3 vardagar.
Ibland är det väldigt, väldigt många paket som ska skickas och då kan det dröja till nästkommande vardag innan vi skickar din beställning.

*Produkter med leveranstid 6-8 vardagar skickas inom 6-8 vardagar.


Leveranstid

Produkter som har leveranstid 1-3 vardagar, gäller följande nedan.

PostNord och DHL 
Sverige är ett stort land, därför är det olika leveranstid beroende på var du bor. 

  • Ca. 1 vardag: till postnummer under 820 00. Söder om Hudiksvall.
  • Ca. 2 vardagar: till postnummer över 820 00. I eller kring tätort samt hela Gotland.
  • Ca. 3 vardagar: till postnummer över 820 00. I glesbygd med lantbrevbärare.



För produkter med leveranstid 6-8 vardagar gäller följande:
Levereras inom 6-8 vardagar.



Expresshantering - Snabbare leverans (gäller på produkter med leveranstid 1-3 vardagar)

Om du har lite bråttom med att få din beställning, kan du välja expresshantering i kassan. Då prioriterar vi upp din beställning och vi packar din beställning före andra beställningar, detta kostar 99 kr. 

Leverans till kommuner, företag och landsting

Kontakta oss så hjälper vi dig.

Utlämningsställe

I kassan kan du välja vart du vill få dit paket skickat.
Du kommer få ett sms och mejl när din beställning kommit fram.
Är din beställning tillräckligt liten, så den får plats i brevlådan.
Då kommer den hamna direkt i din brevlåda och du får då inget sms eller mejl. 


Kollinummer

Vi skickar ut ett spårbart kollinummer i samband med din beställning.
Du kan spåra din beställning, via mailutskick och sms som du får av oss. 


Paket

De flesta beställningarna skickas som paket.
Vid uthämtning av paket hos ombud ska legitimation uppvisas.
Din beställning finns 7 dagar hos ombudet, därefter returneras din beställning till vårt lager.
Är din beställning liten, så skickar vi den som varubrev direkt till din brevlåda.


 

Försening av leverans

Om Leksakscity inte kan leverera inom avtalad tid kommer kunden utan onödigt dröjsmål informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt, om det är möjligt. Kan Leksakscity inte heller åtgärda felet inom skälig tid och leveranstid är av väsentlig betydelse, har kunden rätt att häva köpet. Detta gäller även specialbeställningar.
 

Leverans sker enbart inom Sverige

Leksakscity skickar inom Sverige.

 

Bekräftelse och köpvillkor mejlas ut till dig

Det skickas ut en orderbekräftelse med en länk till våra köpvillkor direkt efter din beställning.

 

Betalning

Alla priser i e-butiken anges inkl.moms.
Du som kund har möjlighet att betala via Kortbetalning, Direktbetalning via BankID, Faktura eller Delbetalning samt Swish.
För mer information, läs mer på Klarna.se, klicka här.
 

  • Kortbetalning (Kostnad: 0 kr)
    Vi accepterar betalningar via Visa, Amercian Express och MasterCard. Alla transaktioner skickas krypterat via SSL (Secure Sockets Layer) och är helt säkra. För maximal säkerhet använder vi även 3DSecure. Kortköp är avgiftsfritt.
     
  • Direktbetalning via BankID (Kostnad: 0 kr)
    Du betalar via ditt BankID. Betala via Swedbank, Handelsbanken, SEB eller Nordea. Alla transaktioner skickas krypterat via SSL (Secure Sockets Layer) och är helt säkra.
     
  • Faktura (Kostnad: 0 kr)
    Du får din beställning först och betalar i efterskott. Betalning till KLARNA med betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag från 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Du måste vara över 18 år och får inte ha någon betalningsanmärkning för att använda faktura. Leveransadressen för din beställning ska vara samma som din folkbokföringsadress.
     
  • Dela upp betalningen (Kostnad: 0 kr)
    Du får din beställning först och betalar i efterskott. Du väljer hur lång tid du vill dela upp din betalning på. Lägsta belopp är 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet. Du kan när som helst välja att betala av hela beloppet på en gång. Dina inbetalningar samlas på en månadsrapport. Betalning ska alltid innan den sista dagen i månaden. Årsräntan är 19,5%, aviavgift 29 kr/mån. Läs fullständiga kontovillkor här (PDF). Betalningen sker via Klarnas tjänst Klarna Konto.
     


Försäljning till minderåriga

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa från oss. Är du under 18 år så be dina föräldrar att ringa oss för att bekräfta att du får handla i vår e-butik.


Marknadsföring - sms-utskick

När du handlar hos oss ger du ditt samtycke till att ta emot sms-utskick med reklam från Leksakscity. Dessa utskick kan ske några gånger per år. Vid varje sms-utskick kan du välja att avregistrera dig för framtida sms-utskick. Hoppas du kommer tycka att de erbjudanden vi ger dig känns givande :) och att du kan fyndköpa något roligt.


Garanti

Leksakscity.se garanterar att de produkter du får i din beställning är felfria vid leveransen. Om det mot förmodan skulle vara en eller flera produkter som är sönder vid leveransen. Kontakta då oss via mail eller telefon och beskriv i detalj vad felet är. Du kan behöva skicka in en bild på skadad produkt så vi kan bedöma skadan och eventuell åtgärd. Garantin är 2 år och du har 3 års reklamationsrätt på alla produkter förutom på tex. hygienprodukter, batterier, mat, smink, ansiktsmålning, använd leklera och eller plastlina. Tex. så är batterier en förbrukningsvara och omfattas därför inte av garantin och reklamationsrätten.

Kontakta oss om du vill diskutera kring garanti och reklamationsrätt.

Returfrakt vid garanti
Leksakscity betalar returfrakten vid en eventuell retur av en produkt på grund av garanti. Vid en eventuell tvist har Leksakscity som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Vid en tvist kan du gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma sida för tvistlösning som prövar tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel. Vid en nationell tvist hänvisar vi i första hand till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 10123 Stockholm

Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att produkten fungerar.


Kontakta oss vid garantier och vid reklamationer
Mail: hej@lekskscity.se
Telefon: 0371 - 22 22 00

Leksakscity Sverige AB
Idrottsvägen 2
334 33 Anderstorp

Org.nummer 559097-3086
Momsregistreringsnummer SE559097308601
Godkänd för F-Skatt 

Cookies

Vi samlar in cookies på alla besökare. Detta görs för att få in kunddata som e-postadresser och för att kunna styra vår marknadsföring för kunder som visat intresse för Leksakscity. Läs gärna mer om vår integritets- och cookiepolicy här.

Säkerhet & Sekretess

Vi använder SSL (Secure Socket Layer) vilket betyder att alla beställningar är krypterade och helt säkra. Leksakscity Sverige AB, Leksakscity.se är medlemmar i Trygg E-handel som är en certifiering från Svensk Distanshandel för webbutiker som når upp till deras krav kring säkerhet och trygghet.

Leksakscity.se garanterar att aldrig lämna ut dina personuppgifter eller e-postadress till tredje part, såvida inte särskilda skäl föreligger, t.ex. att polis, åklagare eller liknande begär uppgifter. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta oss för mer information.

Köpgaranti på Pricerunner - Se mer här

Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något problem skulle uppstå. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar.

Om du inte redan är medlem på PriceRunner och besökt oss genom dem så kan du, inom 60 minuter efter ditt köp genomföra din registrering. Det kostar inget och tar mindre än tre minuter och vips så blir ditt köp skyddat! Besök PriceRunner för gratis Köpgaranti

För att Köpgarantin ska gälla så måste beställningen vara adresserad till den adress du är skriven på. Du är berättigad ersättning om något går fel med ditt köp såsom att varan är trasig, en enskild vara saknas vid leverans, varan är felaktig eller leverans uteblir.

Ersättning betalas endast för inköpskostnader, fraktkostnader och den direkta ekonomiska skada du som kund lidit. Ingen ersättning lämnas för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.

Besök PriceRunner för att ta del av kompletta användarvillkor och regler samt lista på kategorier som ej omfattas.

 

Klarna

Klarna hanterar kortuppgifter eller information vid direktöverföring. Klarna uppfyller kraven för PCI DSS.
Klarna tar en kreditupplysning vid ditt köp.


Betalning, avgifter
Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har. Du kan dock erbjudas andra betalningssätt i Klarna Checkout (såsom exempelvis Swish), där Klarna inte övertar fordringen från butiken, utan din betalning av skulden regleras i stället direkt till säljaren. Ditt köp kommer dock även i dessa fall att omfattas av Klarnas köparskydd.


Personuppgifter
Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig. Följande är exempel på personuppgifter som Klarna behandlar:

  1. Kontaktinformation - namn, adress, e-postadress, telefonnummer m m
  2. Personnummer
  3. Betalningsinformation - kortnummer, fakturainformation m m
  4. Finansiell information - t ex information om inkomst och eventuella betalningsanmärkningar (används i de fall det tas en kreditupplysning)
  5. Artikelinformation – uppgifter avseende de köp du gör
  6. Historisk information – uppgift om tidigare köp, hur du tidigare har efterlevt betalningsvillkoren, eventuella avslag m.m.
  7. Information om din dator/enhet - IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar m m
  8. Allmänt tillgänglig information på internet

Personnummer används för identifiering och som kundnummer i kundhanteringssyfte i Klarnas system. Om du tidigare har använt Klarna kan det finnas sparade uppgifter om dig för exempelvis kundhantering, dokumentationskrav eller liknande godkända ändamål. Klarna kommer att använda eventuell sådan information för att säkerställa din identitet och förenkla din användning av Klarna Checkout. Klarna kan även komma att använda elektronisk kommunikation (kommunikation via t ex SMS och e-post) i kontakterna med dig. Klarna kan komma att lämna ut uppgifter till andra företag inom Klarnas företagsgrupp, som också kan använda informationen på de sätt och för de ändamål som beskrivs här. För administrativa ändamål kan uppgifter även komma att lämnas ut till den ehandlare där du gjort ditt inköp samt till våra särskilt utvalda partners för kundanalys och marknadsföring. Vidare kan uppgifter komma att lämnas ut i samband med överlåtelse av fordran till inkassoföretag eller motsvarande. Uppgifterna kan även komma att överföras för behandling utanför EU/EES- området till en stat som inte har samma nivå på skyddet för personuppgifter. Klarna värnar om skyddet för personuppgifter och kommer att införa lämpliga skyddsåtgärder för att skydda uppgifterna. Du har rätt att en gång per år skriftligt begära att få tillgång till de uppgifter som rör dig. Du har också rätt att korrigera felaktiga uppgifter samt att välja bort att ta emot ytterligare marknadskommunikation. Klarna är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av dina personuppgifter.

Se även Klarnas Privacy Statement för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Ytterligare information kan också erhållas genom att kontakta Klarna på dataskydd@klarna.se

Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av dina personuppgifter på sätt som har beskrivits här, inklusive eventuell överföring till annat företag eller till stat utanför EU/EES-området samt möjligheten att använda elektronisk kommunikation vid t ex marknadsföring.